Bhutan

Thimpu (hoofdstad Bhutan) – Phuentsholing

3 december – Thimpu

Na het ontbijt bezochten we de markt, die iedere week van vrijdag tot en met zondag gehouden wordt. Hier worden met name groente, fruit, rijst, vlees e.d. verkocht. Er is een aparte “afdeling” van handicrafts en kleding. Daarna gingen we naar de telecommunicatie toren die hoog boven Thimpu op een heuvel ligt. Vanaf daar heb je een goed uitzicht over het dal van Thimpu en de bergen in de omgeving. We maakten daar een wandeling langs duizenden gebedsvlaggen en door het bos. Dit is een bekende dating en picknickplek voor de jongeren in Thimpu.
Net onder de telecommunicatie toren ligt een soort van dierentuintje waar een aantal Takins worden gehouden. Dit zijn vrij aparte beesten. De legende wil dat de beroemde Divine Madman (Drukpa Kunley) een koe en een geit zou hebben gekruisd en dat deze beesten uit die actie zijn voortgekomen.
Ter afsluiting van de tour brachten we nog een bezoekje aan een nonnen-klooster dat op een heuvel boven de Thimpu Dzong lag. Het klooster zelf was niet zo bijzonder, maar het uitzicht op de Dzong wel. Dit klooster is wat lastiger om te bezoeken aangezien de regering en koning daar ook inzetelt. Na de lunch liepen we naar stadion van Thimpu om naar het boogschieten te kijken. Hier werd een wedstrijd gehouden door 2 groepen mannen in traditionele kledij en met traditionele bamboe bogen, wat een leuk spektakel was.
De heren proberen over een afstand van 120  (!!) meter het bijzonder kleine doelwit te raken (vergelijk de olympische afstand van slechts 50 meter). Dit lukt zelfs deze pro’s niet zoveel en als het wel lukt, voeren de clubgenoten zowel bij het doel als op de plek van de schutter een dansje uit. Verder gaat het geheel gepaard met veel gejoel om de clubgenoten aan te moedigen, dan wel de tegenstander te ontmoedigen.

4 december naar Phuentsholing (grens Bhutan-India)

Wederom vroeg op voor de lange laatste rit naar Phuentsholing. In totaal waren we zo’n 7 uur onderweg. Op de route naar Phuentsholing komen we wederom een aantal checkposten tegen. Het schijnt dat transport vanuit India grondig gecontroleerd wordt. Vaak staan de chauffeurs een paar uur te wachten, totdat ze verder mogen. Dat zal met name zijn vanwege smokkelwaar uit India, zoals sigaretten. Het is prachtig weer, dus we genieten, ondanks de vele slangenbochten, van de mooie veelal groene bergen en leuke dorpjes. Wat we wel schrijnend vonden, waren de wegwerkers en met name hun werkcondities. Het was behoorlijk koud, vele hadden geen handschoenen, geen helm en geen goed werktuig. Ook moeten ze overnachten in primitieve ijskoude hutjes. De gids zei dat deze met name uit Nepal en India komende mensen best een goed salaris krijgen, zo’n 150 Nu (Euro 2,-) per dag. Ook zie je vrouwen met hun kind samen dit werk doen. Misschien moeten de koning en zijn 4 koningen zich ook eens over deze kwestie buigen.

We hadden deze keer onze lunch mee en zochten een rustig plekje uit bij een klooster boven de weg. Er waren ook een paar monniken die met onze gids en chauffeur een babbeltje maakten. Deze jonge monniken hadden een mobiel met allemaal meisjesnamen erin. Zoals onze gids al vaker had gezegd, er zijn aardig wat naughty / stoute monniken in Bhutan. Uiteindelijk kwamen we rond 14.00 uur aan in Phuentsholing via een lange afdaling met veel bochten. We waren blij dat we in deze warme stad waren. Het was zo’n 25 graden. In Thimpu was er nog ijs op de auto, best een verschil. De gids adviseerde ons om een hotel aan de Bhutanese kant te nemen en dan alvast te gaan stempelen aan de Indiase kant. Dan zouden we de ochtend erna gewoon kunnen doorlopen, als we een vroege bus naar Gangtok zouden nemen. Maar dat feest ging niet door. We zaten al in de hotelkamer in Phuentsholing, maar we kregen het bericht dat India het niet accepteert. We moesten naar de kant van India en daar slapen. Ons visum voor Bhutan liep vandaag af, dus we hadden daar al opgerekend. We gingen door de douane door de mooie poort en kwamen meteen in een andere wereld. Wat zo typerend is voor India, veel verkeer, riksja’s, motorriksja’s, drukte, stof, veel afval op straat, open riool, stank, veel mensen en bedelaars. Dat was even wennen. Even stempelen bij de immigratiepost. We hoorden dat er de dag erna een staking / bandha was aangekondigd. We moesten beslissen of we in deze grensplaats Jaigaon wilden blijven, en misschien dus nog een extra nacht of gelijk nu door wilden reizen naar Sikkim (Gangtok of Kalimpong). Zo op het eerste gezicht zag deze grensplaats er niet aantrekkelijk uit, maar nu gelijk doorreizen en in het donker aankomen in een onbekende plaats nodigde ook niet uit. Een vriend van onze gids hielp ons met de nodige contacten en informatie. Al met al duurde het zo’n 2 uur meer, voordat onze vrienden uit Bhutan ons alleen lieten. Ze keken een beetje bezorgd, maar dat was natuurlijk niet nodig. Wij zijn wel wat gewend. Maar het was wel een hele overgang van Bhutan naar India. Eind van de middag gingen we nog even door de poort weer terug om nog te genieten van deze rustigere stad. Even bij de plaatselijke tempel gekeken en de grens nog eens bekeken. We zagen dat je zo via een niet al te brede goot / riool makkelijk naar de Indiase kant kan. Zag er heel bijzonder uit. Er was een muur, maar die was op een aantal plekken doorbroken. Toch zagen we geen mensen die dat deden. De locale mensen kunnen ook makkelijk heen en weer lopen. Alleen voertuigen worden gecheckt. ’s Avonds hebben we lekker genoten van Indiase curries en naan. Het Bhutanese eten vonden we nooit zo’n succes. Ook de bekende lassi (yoghurtdrank) was weer fijn om nuttigen. Vandaag, 5 december, hebben we de hele dag dus de tijd gedood in Jaigaon, dat achteraf best een aardig plaatsje is. Het was door de staking veel rustiger dan gisteren en de mensen zijn hier niet opdringerig, zoals in zoveel andere plaatsen in India.
We hadden nu wel de kans om dit verslag af te maken en foto’s te selecteren. Geen Sinterklaas dus voor ons, maar hard werken ;-).

Kortom we missen Bhutan al wel een beetje, maar dit is toch ook wel weer leuk voor de afwisseling. Het straatbeeld in India is fascinerend en verveelt niet snel. We zijn erg benieuwd naar Sikkim. We hebben voor morgen een jeep met meerdere personen geregeld naar Gangtok en op de grens met Sikkim kunnen we een driedaagse permit regelen. Deze moeten we dan verlengen in Gangtok.

Het verslag van de tocht naar Gangtok in Sikkim en de aankomst en verblijf volgt.